mandag 8. juni 2009

Backstage i min tankeverden

..Veien blir til mens du går.. En ny dag er nye muligheter, a new beginning.

Today is where your book begins, the rest is still unwritten..


Noen mener man skal kaste seg ut i studiene med en gang man er ferdig med vgs, andre ikke. Jeg ser ikke helt poenget med det, med mindre man er veldig klar for mer skole og eller har helt klart for seg hva man vil drive med. Alikevel, folk er forskjellig og man må gjøre det som passer for hver enkelt. Derfor er et friår eller fler å anbefale for mange inntil man finner ut litt mer om seg selv og hva man ønkser å drive med, og hvilke ambisjoner, drømmer og mål man har for livet. Hva ønsker jeg å gjøre de neste 30-40 årene? Hva vil gi meg motivasjon til å gå på jobb, glede meg til å gå på jobb,gi meg mulighet for utvikling og i tillegg gi meg det økonomiske grunnlaget jeg trenger og ønsker? Er mange spørsmål og ta stilling til og reflektere over, og dette kommer ikke alltid av seg selv når man er 18 år og nettopp fullført 13 års skolegang.

Denne sommeren er det to år siden jeg gikk ut av danselinjen på videregående. Jeg begynte ikke rett på studier, så har det vært to bortkastede år? Nei så absolutt ikke! Så hva har jeg bedrevet tiden med? Jo, høst halvåret jobbet jeg såklart på Elixia og som butikk sjef på Lene V. Dette ville jeg ikke vært foruten! I løpet av denne perioden ble jeg jeg god venn med Henriette som var butikk sjef på Bianco ved siden av, og hun er i dag en av mine aller beste venner. Jeg fikk også erfare det å ha mere ansvar i jobbsammenheng, både på godt og vondt og dette har lært meg mye. Vårhalvåret 2008 dro jeg helt alene til Costa Rica i Sør Amerika hvor jeg bodde hos to koselige verts familier, tok intensiv spansk kurs, jobbet som frivillig i en Marine Park og reiste rundt i landet. Det var meg og en annen student, ellers var det bare lokale og de fleste snakket bare spansk. Denne turen lærte meg mye om både meg selv som person og andre. Den gjorde meg mer selvstendig, sterker og mer sikker på meg selv og hva jeg står for og hvem jeg er. En opplevelse med oppturer og nedturer jeg ikke angrer på at jeg gjorde!

Tilbake i Norge fortsatte jeg å jobbe på Elixia og startet også på H&M. Det ble et maraton halvår med ekstremt mye jobbing for å spare nok penger til jeg skulle ut å reise. Noen mnd var jeg helt oppi 180-200 timer i mnd, og det er mye! I tillegg kjørte jeg et hardt kosthold og treningsprogram med økter 4-5 ganger i uken, så hadde nok å drive med å tightere timeplan enn noen gang. Men jeg likte det! 4 Februar 2009 dro jeg til Bali med Stine for å studere et skolesemester med Kulturpsykologi og tverrkulturell kommunikasjon. Reiselysten var stor men jeg ville sitte igjen med noe mer enn bare opplevelse, derfor kombinerte jeg reising med studier for å få studiepoeng også. Og dette angrer jeg ikke på! Vi hadde fabelaktige forelesere, herlige folk og Bali er et postkort av et sted og studere på:)

Så her er jeg tilbake i Norge, studiepoengene i boks, og ny jobb som bartender og i undertøysbutikk samtidig som jeg fortsetter litt på Elixa. Tar eksamen som instruktør i Step og Aerobic osv til høsten, så har da timer fra Januar 2010 av igjen, gleder meg veldig! Jeg har opplevd mye og sett mye, og jeg har lært mer om hvem jeg er og hvilke tanker og drømmer jeg har for fremtiden. Hvilke ambisjoner jeg har. Jeg liker variasjon, utfordring og eventyr, samtidig som jeg trives i det stabile, trygge og kjente, en god kombinasjon jeg trives med.

Fra høsten av åpner jeg mitt neste kapittel i livet, studiene. Jeg begynner da på veien mot jobb og karriere og det som følger med. Føler valg av studiet er rett så langt, men det vil tiden vise.

Som Øyving Hammer sier:
"Det bobler i kroppen av energi, arbeidslyst, engasjement, besluttsomhet og glede når jeg er motivert. Jeg blir entusiastisk og klarer ikke å sitte stille.Jeg må gjøre noe…. "

Sånn har jeg det nå og det er min oppgave å hele tiden vedlikeholde det slik at jeg til enhver tid kan glede meg over dagene, omgivelsene, og livet.. Every day counts- så Carpe Diem amigos;)

"Der hvor din skatt er der vil også ditt hjerte være" (Matt 6:21)


Dj Ina finds Jon Blund and run away to Dreamland!XOXO

Ne-Yo- Miss Independent

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar