mandag 2. mars 2009

For et liv!

Vi nyter dagene i varmen, med hodet begravd i skolebøkene som for øyeblikket handler om Balinesisk kultur. Vi leser en bok på engelsk " Managing turbulent hearts- A balinese Formula for living, skrevet av Unni Wikan. Etter å ha kommet et stykke inn i boka innser jeg at jeg befinner meg midt oppi en veldig merkelig kultur. Er ikke religionen i seg selv som er fasinerende men deres tro på svart magi og ulike ritualer og tradisjoner de hele tiden gjør. Måten de lever livet på, hva de konstant frykter og hvordan de må oppføre seg i alle situasjoner. Helt absurd for vestlige meg som er vant til en totalt annerledes kultur, tro og levemåte. Å konstant gå rundt og være redd for at folk skal utøve svart magi mot deg virker helt latterlig på meg. Samtidig får jeg stadig en mer forståelse av hvorfor de lever og gjør som de gjør som følge av tro og tradisjon. Men må innrømme at jeg i forelesningen i dag følte jeg satt å studerte et eventyr når vi lærte om de forskjellige åndene og skapningene de tror på og må passe seg for, og ofre til. F.eks er det noen usynlige skapninger i menneskelig form kalt Orang Algus som bor under bakken. Disse må balineserne passe seg for å ikke bygge huset sitt over eller tilfeldigvis sparke borti, da kan de bli sinte og utøve svart magi mot deg i slik form at du blir syk eller lignende. Balinesere tror faktisk at 50 % av alle dødsfall skyldes svart magi. Absurd og talt uvirkelig for oss, realitet for dem. Interessant det er det helt klart!

Fredag hadde festkomiteen arrangert Kick off fest for Gateway College og Go study (en annen norsk skole her) på Eikon, et utested i Kuta. Det ble en utrolig morsom og bra kveld! Lørdagen bare slappet vi av og koste oss. På kvelden dro vi en gjeng ned på stranda nedenfor hotellet og spiste middag til bølgesus fra havet, live bob marley type musikk, hawaii roser i håret og koselig stemning. Herlig kveld!

Søndag var det tid for høyepunket for uka spør du meg; Vannsport og Turtle Island!
Vi ble hentet på hotellet og kjørt til en strand ikke så langt unna. Her kjørte vi vannscooter( helt rått!!!), bananbåt, Paragliding (fallskjerm etter båt) og Flyfish. Flyfish er en typi gummibåt etter en båt som du ligger oppi og kun holder deg fast i et tau. Båten går etterhvert lodrett opp i lufta ca 10 m over vannet, der flyr du bortover og nyter utsikten i en vanvittig fart. Helt sykt!.
Se link for bedre forståelse:
http://www.youtube.com/watch?v=-WInXg0zhow&feature=related
Etter en rask lunjs var det tid for en liten snorkletur før vi kjørte videre i båt til Turtle Island. Der ankom vi en slags skilpadde farm hvor vi fikk holde store skilpadder, fugler, flaggermus og slange!!!!! Ja, jeg holdt faktisk en slange, litt stolt!
Så etter ønske fra mamma og pappa kommer det da her en bilderekke i litt større format:)

















Noen herlige jenter:)
Besøk på Nusa Dua:) Strålende sol og 15 min øs pøs..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar